Anasayfa / DAVALAR HAKKINDA / "Seçmen Bilgi Kartı Dağıtım Sözleşmesi" İptal Davası Açtık

"Seçmen Bilgi Kartı Dağıtım Sözleşmesi" İptal Davası Açtık

Denizli PTT Başmüdürlüğü ile Denizli Seçim Müdürlüğü arasında yapılan 23.07.2010 tarihli “Seçmen Bilgi Kartı Dağıtım Sözleşmesi”nin iptali ve iptali istenen işlem hakkında yürütmenin durdurulması kararı verilmesi istemi ile dava açtık.

Açılan Dava:

İVEDİ OLARAK Yürütmenin durdurulması istemi vardır:

 

 

DENİZLİ NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI’NA

APS İLE İLETİLMEK ÜZERE

ANKARA NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI’NA

 

DAVACI                                  :

DAVACI VEKİLİ                   :

DAVALI                                  : DENİZLİ PTT BAŞMÜDÜRLÜĞÜ – DENİZLİ

DAVA KONUSU                    : Denizli PTT Başmüdürlüğü ile Denizli Seçim Müdürlüğü arasında yapılan 23.07.2010 tarihli “Seçmen Bilgi Kartı Dağıtım Sözleşmesi”nin iptali ve iptali istenen işlem hakkında yürütmenin durdurulması kararı verilmesi istemi.

TEBELLÜĞ TARİHİ             : 23.07.2010

 

 

AÇIKLAMALAR:

1 – İPTALİ İSTENEN İŞLEM:

Davalı Denizli PTT Başmüdürlüğü ile Denizli İl Seçim Kurulu Müdürlüğü arasında 23.07.2010 tarihinde “Yapılacak bu halkoylaması seçimi nedeniyle seçmen bilgi kartlarının imza karşılığı seçmenlerin ikametgahlarında 27 Ağustos 2010 gününe kadar posta dağıtıcıları tarafından teslim edilip dağıtmak üzere dağıtılan her seçmen kağıdının beherinin 0.06 kuruştan dağıtılıp, dağıtılmayanların (Seçim Kurulu) Başkanlığımıza iadesi için” sözleşme imzalanmıştır (Ek-1).

Aşağıda açıklanan hukuka aykırılık nedenleriyle bu sözleşmenin iptali ve belgenin elimize yeni geçmesi nedeniyle gecikerek açılanan davada, sözleşmenin sonuna az süre kaldığı için davalı idarenin savunması alınmadan yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi talep edilmektedir.

 

 

HUKUKA AYKIRILIK NEDENLERİ:

1 – TEMEL İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ İLE ULUSLARARASI ÇALIŞMA ÖRGÜTÜ SÖZLEŞMELERİNE ve ANAYASA İLE GÜVENCEYE KAVUŞTURULMUŞ TEMEL HAKLARA AYKIRILIK:

İptali istenen işlemi, İl Seçim Kurulu müdürü ve üç seçim zabıt katibi ile PTT Başmüdürlüğünde görev yapan 5 kamu görevlisi imzalamıştır. Bunların sözleşme imzalama konusundaki yetkisizlikleri aşağıda ayrıca açıklanacaktır.

Ancak bunların imzaladığı sözleşmeye göre,

1 – Seçmen ilgi kartları 27 Ağustos 2010 tarihine kadar seçmen adreslerinde imza karşılığı (metin, içindeki tüm imlâ yanlışlarıyla aynen aktarılmıştır); “zaman mevfumu (doğrusu mefhumudur) gözetilmeksizin gündüz, gece, mesaiden sonra, cumartesi Pazar (Cumartesi günü küçük harfle, Pazar günü büyük harfle yazılmıştır) ve resmi tatil günleri dahil olmak üzere verilen süre içinde seçmenlere ikametgahlarında dağıtılıp seçmenlere ulaştırıl”acaktır. (Md. 3)

2 – “Kasaba ve köylerde seçmen kartının dağıtılması için yaz günü olup tarla işi zamanı olması nedeniyle akşam saatlerinde gidilmesi için özen gösteril”ecektir (Md.9).

 

Sözleşme “zaman mefhumu olmadan, gece ve gündüz (oysa Türkiye’de çalışma saati günlük 8 saattir, fazlası fazla mesai gerektirir), tatil günü olan “Cumartesi-Pazar” (bunlar haftalık çalışma günleri değildir, bu durumlarda çalışma fazla mesaiyi gerektirir), “tatil günleri dahil olmak üzere” (resmi tatil günlerinde çalışma, normal çalışma günlerinin iki katı fazla mesai ödenmesini gerektirir) çalışmayı öngörmektedir.

Bu çalışma biçimi, en temel insan haklarına ve ILO (Uluslararası Çalışma Örgütü) sözleşmeleriyle güvenceye kavuşturulmuş evrensel haklara aykırıdır.

Bir kamu görevlisinin (657 4/a, 4/b ya da 4/d) çalışma saatleri ve çalıştırma yöntemleri 657 sayılı Yasa’da düzenlenmiştir.

Anayasa’nın 18. maddesinde, angarya yasaklanmış, hiç kimsenin zorla çalıştırılamayacağı güvenceye bağlanmıştır. 

Hiçbir kamu çalışanına, üçüncü bir kişiyle (kamu ya da özel) yapılan sözleşme ile bu temel evrensel haklara aykırı çalışma biçimi getirilemez.

Bir kamu kurumu ve bu arada bir kamu hizmetini yerine getiren KİK olarak davalı PTT Başmüdürlüğü, temel insan haklarına, Anayasa’nın 90. maddesi uyarınca Anayasa hükmü değeri taşıyan ILO sözleşmelerine ve Anayasa’da yasaklanmış angarya’ya ve zorla çalıştırma yasağına aykırı böyle bir sözleşmeyi imzalama yetkisine sahip değildir.

Bu nedenle sözleşmenin açık yetkisizlik nedeniyle iptali ve ivedi olarak davalı idarenin savunması alınmadan yürütmesinin durdurulması gerekir.

 

2 – SÖZLEŞMEYİ İMZALAYAN TARAFLARIN AÇIK YETKİSİZLİĞİ AÇISINDAN HUKUKA AYKIRILIK:

İptali istenen sözleşmeyi imzalayan İl Seçim Kurulu adına Seçim Müdürü (hukuken böyle bir birim ve böyle bir unvan yoktur, doğrusu İl Seçim Kurulu Müdürü’dür) ile üç adet seçim zabıt katibidir.

Denizli PTT Başmüdürlüğü adına imzalayanlar ise, PTT Başmüdürü, İşletme ve Teknik Bakım Müdür Vekili, PTT Müdürü, Başdağıtıcı ve Akköy PTT Müdürü’dür.

İptali istenen işlemin dayanağı olarak PTT Genel Müdürlüğü’nün  7.7.2010 tarihli yazısının (Ek-2)

(1)  İlk paragrafında 25 Mayıs 2010 tarihli YSK kararı gösterilmektedir. Bu kararın 16. maddesinde “YURTİÇİ SEÇMEN BİLGİ KAĞITLARININ HAZIRLANMASI VE DAĞITILMASI” başlıklı 16. maddesinde “seçmen bilgi kağıtlarının dağıtılmasında 298 sayılı Yasa’nın 31. maddesinde belirtilen daire veya müesseselerin memur ve hizmetlilerinin görevlendirilebileceğini” düzenlemektedir.  

Bilindiği gibi bu genel bir yetkidir ve YSK’ya “görevlendirme” yetkisi vermektedir. Görevlendirme, “angaryayı”, “gece-gündüz”, “Cumartesi-Pazar” ücretsiz çalıştırma demek değildir. YSK, 31. maddeye göre yaptığı “görevlendirme”ler karşılığında, görev verdiği her kamu görevlisine ayrıca “ücret” öder.

(2) PTT Genel Müdürlüğü’nün aynı yazısının üçüncü paragrafında 298 sayılı Yasa’nın 31. maddesine gönderme yapılmaktadır. Sözkonusu hüküm  seçmen kartlarına ilişkin hiçbir düzenleme içermemektedir. Bu nedenle 298 sayılı Yasa’nın 31. maddesi YSK dahil, seçimle ilgili hiçbir birime seçmen kartlarının dağıtılması hakkında bir yetki vermemektedir.

Bu nedenle, PTT Genel Müdürlüğü’nün 7.7.2010 tarihli yazısının hiçbir yasal dayanağı yoktur. Yönetsel yargıda, hukuki dayanağı olmayan bir işlem, “yok hükmünde”dir.  Bu nedenle buna  dayanarak, hiçbir idari birim işlem yapamaz.

Sonuç olarak, Denizli PTT Başmüdürlüğü ve iptali istenen işlemde imzası olanların hiçbiri, böyle bir belgeyi imzalamaya yetkisine sahip değildir.

Aynı biçimde, Denizli İl Seçim Kurulu Müdürlüğü ve onun adına imza atan zabıt katiplerinin de böyle bir sözleşme imzalama yetkisi yoktur.

Yetkisiz kişiler tarafından imzalanan bir sözleşme hukuken “yok”tur.

 

3 – SEÇMEN BİLGİ KAĞIDININ VARLIĞI YA DA YOKLUĞU OY KULLANMADA HİÇBİR HUKUKSAL SONUÇ YARATMAZ:

Bilindiği gibi, daha önceki tüm seçimlerde olduğu gibi, bu referandumda da seçmen bilgi kağıdına sahip olmak, seçmen açısından hukuki bir sonuç doğurmamaktadır. Seçmen bilgi kağıdı eline ulaşmasa da, seçmen listesinde adı olan herkes, gerekli belgeleri sandık kuruluna ibraz ederek oy kullanmaktadır.

Bir başka deyişle oy kullanmak için seçmen bilgi kağıdına sahip olmak gerekmemektedir. Her seçmen, seçmen bilgi kağıdı olmadan sandığa gidebilir ve oyunu kullanabilir.

Bu durumda, seçmen bilgi kağıtlarının her seçmene ulaştırılması gibi bir hukuksal zorunluluk olmadığı için, böylesi bir amaç üzerine kurulmuş bir sözleşme de yapılamaz. Bu kamu kaynaklarının boşa sarfından başka bir şey değildir ve seçmen kağıtlarını ille de ilgiliye teslimini öngören bir sözleşmeyi yapmak her iki taraf açısından da kamu yararına ve amacı kamu yararını gözetmek olan ilgili kurumların görev gereklerine amaç, neden açısından aykırıdır.

 

İVEDİ OLARAK YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMİ:

Yukarıda açıklandığı gibi ortada hukuken yoklukla malul bir sözleşme vardır. Bunun uygulanması her bakımdan açıkça hukuka aykırı sonuçlar doğuracaktır. Bu nedenle davalı idarenin savunması alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilmesi istenmektedir. Çünkü, seçmen kağıdına sahip olmak, oy kullanmak için şart değildir. Bu nedenle de seçmen kağıtlarının Anayasa’ya, evrensel haklara ve ILO sözleşmelerine aykırı olarak PTT çalışanlarına angarya getiren bir sözleşme imzalanamaz.

İptali istenen işlem hakkında davalı idarenin savunması alınmadan yürütmeyi durdurma kararı verilmesi talep edilmektedir.

 

SONUÇ VE İSTEM:

 

Yukarıda açıklanan nedenlerle hukuka aykırı ve hukuken imzalanamayacak olan kişilerce imzalanmış, hukuken yetkisi olmayan kişiler tarafından imzalandığı için hukuk aleminde var olmayan sözleşmenin doğuracağı hukuksal sakıncalar nedeniyle dava konusu işlem hakkında davalı idarenin savunması alınman yürütenin durdurulması kararı verilmesini, dava konusu işlemin iptaline ve dava ile ilgili vekalet dahil tüm masrafların davalı idareye yükletilmesine karar verilmesini dileriz.

Saygılarımızla.

 

Ekler:

1 – İptali istenen sözleşme

2 – PTT Genel Müdürlüğü yazısı

 

Print Friendly, PDF & Email


İLİŞKİLİ YAZILAR

SLA KESİNTİLERİ İTİRAZ DİLEKÇESİ

Aşağıda bulunan dilekçeyi tıklayarak indirebilirsiniz. SLA KESİNTİLERİ İTİRAZ DİLEKÇESİ

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

14 − six =

Örnek Resim