Anasayfa / MANŞET / “2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI” AVRUPA SOSYAL DİYALOG KOMİTESİ PROJESİNİN FİNAL KONFERANSI

“2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI” AVRUPA SOSYAL DİYALOG KOMİTESİ PROJESİNİN FİNAL KONFERANSI

20 Haziran 2023 – Zaventem (Brüksel), BELÇİKA

 “2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI”

Avrupa Sosyal Diyalog Komitesi Projesinin Final Konferansı

 Avrupa Birliği ortak finansmanlı “2030’da Posta Sektöründe Çalışma Dünyası” projesi çerçevesinde yürütülen 4 başarılı fiziki çalıştayın ardından, posta sektörü için Avrupa Sosyal Diyalog Komitesi önderliğinde yüz yüze beyin fırtınası niteliğinde sektörde ortaklaşa hazırlanan posta karakterleri belirlenmişti.

Bu son final konferansında, projenin ana çıktıları olan 2030 yılında sektörde belirlenen nihai posta karakterleri sunulmuş ve sektör için gelecekteki fırsat ve zorlukların sosyal etkileri tartışılmıştır. Konferans, tüm katılımcıların proje sırasında detaylandırılan posta karakterlerini keşfetmelerini sağlamak için ara oturumlardan oluşturulmuştur. Ayrıca posta kurum/şirketleri, sendikalar, Avrupa Komisyonu ve diğer sektörlerden üst düzey temsilcilerin katılımıyla 3 yuvarlak masa toplantıları düzenlenmiştir. Bu toplantı, Avrupalı sosyal ortakları kalıpların dışında düşünmeye ve gelecekteki ana gelişmeleri daha iyi tahmin etmeye teşvik etmek için hem içerik, hem de çalışma yöntemi açısından ileriye dönük, yenilikçi olmayı amaçlamıştır.

2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI

Belirlenen Posta Karakterleri: (Ön Ofis – Arka Ofis – Sahada)

  • Karşılayıcı (Kapıcı)
  • Postacı Hizmetleri
  • Sürdürülebilirlik Danışmanı
  • Agora Koordinatörü
  • Süreklilik Uzmanı
  • Posta Mareşali
  • Uzaktan Asistan
  • Yenilik Düzenleyici
  • Veri Güvenliği Sorumlusu
  • Veri Zekası Analisti
  • Ölçme ve Hesaplama Analisti
  • Küresel Stratejist
  • Beceri ve Yetenek Direktörü
  • Sağlık Koçu
  • Yerel Bilgi Toplayıcı
  • İş Arkadaşı Ağ Sorumlusu
  • Kırsal Posta Yetkilisi

Bazı posta karakterlerinin meslekleri ile ilgili görüşleri;

  • Yıllarca büyük bir şehirde teslimat postacısı olarak çalıştıktan sonra, ailemle eğlenmek ve köklerimle yeniden bağlantı kurmak için memleketime dönmeye karar verdim. Bunu yapmak için, posta işinde tam zamanlı bir konsiyerj olmaya karar verdim. Son teslimat işimde sevdiğim şey sosyal ruhtu, insanların evlerine uğrayıp onlara yardım edebilmemdi… Ve bu gün bunu yapabilmek, özellikle bir mahallede bir işten isteyebileceğimden daha fazlasını yapıyor olmamdır. İyi biliyorum ve nerede her zaman rahat hissettiğimi. Burada insanlar birbirini tanıyor, bu nedenle özellikle gerekli becerilere ve araçlara sahipseniz postacı olmak motive edici ve sosyal bir iş.
  • İşimi kısaca anlatmak gerekirse, kırsalda posta hizmetine ek olarak sosyal hizmetlerde veriyorum. Buna yaşlılara yardım etmek, ilaç bilgi sistemlerini ve sevkiyatlarını kontrol etmek, çocuklara yardımcı olmak, posta hizmeti görecekleri yönlendirmek, okullara posta sektörü bilgisi vermek, v.b. işler. Çalıştığım köyü ezbere bilmek işimin ihtiyaçlarını karşılamamı kolaylaştırıyor. Kibar ve yumuşak bir dil ile kırsaldaki vatandaşlara yardımcı olabilmem, onlara duymak istedikleri tonda cevaplar sağlayabilmem için bir takım eğitimlerimi de işyerim bana görevimden önce sağladı. Halen de sürdürmekte. Bu eğitimlerin ana hedefi empati kurabilme ve iletişim becerileri üzerineydi. Yerel bilgiler, vatandaşların ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak ve yerel kılavuzlarla bloglar aracılığıyla yerel özelliklerin tanıtılmasına da yardımcı olmaktadır.
  • Yenilik düzenleyici bu gün kadar yarınlar içinde yenilikleri düşünmelidir. Dijital becerileri en iyi şekilde yazılım ortamına yansıtmanın birinci amacı iletişim becerilerini müşterilerle ve profesyonellerle sürekli temas ile yapabilecektir. Böylece insan kaynaklı uzmanlaşıp temelleri oluşturabiliyoruz. Dijital becerilerde, ödevlerime erişmek için hem sektör içi, hem de sektör dışında da dijital platformları kullanabilmek ve bilgi paylaşmak işbirliği yapabilmek için önemlidir.
  • Çalıştığım postane self servis bir postaneye dönüştü; tamamen otonomdur ve tüm işlemler dahil gelen vatandaşlar her şeyi kendi başlarına yapabilmektedirler. Tabi bu sistemi kontrol eden ve planlayan bir insan gücü var ve bunu yapan benim. Yani uzaktan asistan olarak yapıyorum. Kişisel ve ailevi nedenlerle bu bana çok uygun. Çünkü evden postaneyi kumanda edebiliyorum. Postanedeki bağlı olduğum müşterilerden birinin yardıma ihtiyacı olursa, problem eve müşteriden gelen detaylara göre en iyi çözümü yapay zekanın da desteği ile belirlerim. Gerçekten de, teknoloji bile bazı insanlar için başarısız olabilir veya kullanımı karmaşık olabilir, bu yüzden sanal olarak yardım etmek veya gerekirse fiziksel olarak yardım etmesi için ekibimizden birini sahaya göndermek için oradayım. Postaneye gitmek (vergi ödemeleri, transfer işlemleri, v.b.). Bunun dışında çalışma saatlerim de esnektir. Tam zamanlı veya yarı zamanlı çalışmayı seçme olanağım bulunmaktadır.
  • Her Avrupa bölgesinin kendi ortak inovasyon laboratuvarı vardır. Bu bölgesel inovasyon merkezlerinden birinde çalışıyorum. Bu merkezlerden birinin katalizörüyüm. Benim için geleceğe bir göz atma fırsatı veren teşvik edici bir iş. Bunun yanında, posta ihtiyaçlarını ve yeniliğin gerekli olduğu alanları belirlemek için posta yöneticileri AR-GE departmanı, laboratuvar araştırmacıları ve mühendisler arasındaki çalışma oturumlarını koordine ediyor ve yönetiyorum. Ayrıca etkinlikler düzenliyorum: En son yenilikleri sergilemek ve postanelere en son bilgileri ve trendleri sağlamak için laboratuvarda açık günler ayarlıyorum. Ortak yenilik laboratuvarını koordine etmenin yanı sıra, müşterilerimize sunmak için en iyi deneyimi belirlemek üzere Pazar araştırması yürüttüğüm ve dünya çapında eğilimleri analiz ettiğim için küresel bir çözüm uzmanı olarak da tanımlanıyorum.

Postanelerde günümüzde çok çeşitli ihtiyaçlar karşılanıyor. Birden çok hizmet yerine getirilerek sosyal etkileşimler, projeler, etkinlikler için bir alan sağlanıyor. Toplumsal yaşam için bir merkez haline gelmiş durumda ve yerel ekonomik kalkınmayı, istihdam yaratmayı, eşleştirmeyi, yerel sanatı destekliyor. Karar verme, çatışma çözme işlevleri de görüyor.

Antik Yunanistan’daki Agora gibi Agora Postanesi de kamusal yaşamın gelişmesi için bir alandır. Agora’nın tüm faaliyetleri arasında bir parça sinerjiyi teşvik etmek ve topluluğa fayda sağlayan en önemli projeler için yer açmak. Amacımız Agora’nın herkes için hoş bir yer olarak tanımlanması ve çevik kalması, yeni taleplerle yüzleşmeye her zaman hazır olması ve bunları Avrupa ülkeleri genelinde Agora ağıyla koordine ettiğimiz ve toplum için bir başarıya dönüştürmesidir. Faaliyetlerimizi yerel düzeyle de alakalı tutarken, hizmetlerimiz de tutarlı olacaktır.

21.yüzyıl ile birlikte, artık posta sektörünü kullanan kişi çeşitliliği de çok değişti. Hem çeşitlilik arttı, hem de yaş yelpazesi en gençten en yaşlısına kadar eskiye göre değişim göstererek arttı. Bunun ana etkeni ise pandemi ile birlikte en büyük değişimin yaşandığı sektörlerin başında gelmesidir ve bu değişim yüksek bir hızla sürmektedir. 2030 yılına kadar sektörde hayati bir dizi değişimler hızla yaşanmaya devam edecektir. Peki biz ne yapıyoruz? Bu ciddi ve hızlı değişim için hazır mıyız? Hangi hazırlıkları yaptık? Avrupalı posa sektörü işverenleri ve sendikaları ile danışmanlar olarak uzun süren çalışmalarımızı Avrupa Komisyonu katılımcıları ile nihai sonucuna 2030 yılı için sektörümüz adına hep birlikte vardık.

“2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI” FİNAL KONFERANSI NOTLARI VE YUVARLAK MASA TOPLANTILARI

Konferansın açılış konuşmasını Sosyal Diyalog Komitesi (SDC) Posta Başkanı Jurgen Joos yaptı. Projenin şimdiye kadar ki çalışmalarını özetleyerek, posta sektörü için SDC olarak böylesine önem arz eden projeye katkı sunan Avrupalı ortaklara teşekkürlerini sundu.

Projenin sosyal partnerlerinden PostEurop Genel Sekreteri Botond Szebeny ve UNI Avrupa Bölge Sekreteri Oliver Roethig birer konuşma yaptılar.

Botond Szebeny: Tüm katılımcılara ve organizasyonda emeği geçenlere teşekkür ederek, slayt gösterisi ile projenin özetini ve katılımcıların katkıları ile oluşan nihai sonucu sundu.

Oliver Roethig: Özellikle sosyal diyaloğun önemine değindi. Teknolojik değişikliklerin posta sektörünün de kendisini yenilemesine neden olduğuna, bunun da bir çok sektörde olduğu gibi posta sektöründe de çalışma hayatında değişikliklere yol açtığını ve gelecekte de açmaya devam edeceğini belirtti. Bizlerinde bu değişimler için şimdiden senaryolar üreterek olumlu yönleri çalışma hayatımız için belirleyip öngörmeliyiz. Hükümetler ve posta operatörleri ile bu projenin önemi konusunda ortaklaşmayı genişletmeli, gelecekteki mesleki ve yaşamsal dijital ve sosyal değişimin etkisini şimdiden belirleyebilmek, sürdürülebilir programlar ile Avrupa Birliğine de sektörümüz için mesajlarımızı iletmeliyiz. Bizler değişim için diyaloglarımızı sürekli açık tutup, şimdiden geleceğin geleceğini bile düşünmeliyiz.

Bu ciddi ve gelecek planlaması için önemli olan “2030’da Posta Sektöründe Çalışma Dünyası” projesi 5 ana senaryo üzerine çalışılmış olup, ana kriterler ile de etkenler belirlenmiştir.

+Sosyalite, +Bölge koşulları, +Çalışma için gerekli işlemler, +Yeni oluşacak posta karakterleri, +Dijitalleşme ve otomasyon, +Negatif ve pozitif etkenler, +Posta sektörü için hayati değişiklikler, +İklim değişikliği ve çevre

Yuvarlak Masa-1                                     :

“Sosyal diyalog, değişim yönetimi, sosyal dönüşüm ve gelecek” konulu yuvarlak masa toplantısı İnsan Kaynakları Uzmanının moderatörlüğünde.

Marie-Hélène Chavigny – Carrefour

Sarah De Greef – Belçika Posta (BPost) üst düzey çalışanı

Nicolas Petitjean – Genç bir Kollektif Danışman 

Yaşamımızdaki değişikliklere uyum sağlayabilmek için planlama yapmak çok önemlidir. Bu değişim çalışma hayatımızda da karşımıza çıkmaktadır. Hem posta kurumları ve şirketleri için, hem de çalışanlar için değişim kaçınılmazdır. Elbetteki zorluklar olacaktır. Bu nedenle 5 senaryo içerisinde tüm olumlu ve olumsuz yönleri kollektif olarak tartıştık ve çözümledik. Bu bazen çıkılmaz bile görünse de problemleri yenici fikirlerimiz ile çözdük, geliştirdik. Gelecek için öncelikle sektörümüzde 2030 yılında yaşar gibi planlamalar ve ön görüler yaptık. Tam bir beyin fırtınasıydı. Güvenlikten, sosyal yaşama, çalışma koşullarından, dijital yeniliklere ve iklim ile çevre koşullarına kadar.

Gelecekteki işe nasıl adapte oluruz?

Değişim çok hızlı yaşanıyor, yarın ki çalışma koşullarımız çok farklı bir konuma gelecek, öncelikle sürecimizin ne olduğunu anlamaya çalışmalıyız. Biz Carrefour’da eğitimler düzenledik, çalışanlarımızın ihtiyacın ne olduğunu anlamalarını sağladık. Niçin değişmemiz gerektiğini anlamak lazım. Yeni meslekler veya yeni görevler nasıl değerlendiriliyor? Daha proaktif yöntemler ile ele alıyoruz. Teknolojik gelişmeler çok önemli. Yapay zeka mesela, süreci insanlar yapmalı ama süreci yapay zeka yapabiliyor. Örneğin bizim sektörde yapay zeka marketlerde kasiyerlerin yerini almaya başladı. Bunun benzeri uygulamalar posta sektöründe de olabilir. Çoklu bir yapıyla karşı karşıyayız, bu sebeple de yaklaşımımızı da buna göre hazırlamalıyız.

– Peki siz bu değişimi nasıl yorumlarsınız?

Ben 20 yıl bir çok büyük firmada çalıştım ve bu değişimi 20 yılda gözlemledim. Burada temel mesele market müşterilerinin de bu durumu anlamalarını sağlamak olmalıdır. Burada ilk defa böyle köklü değişim sağlayan biz değiliz, insanlık tarihi boyunca değişimler oldu. Olmayıda sürdürecektir. Eğer değişimi istiyorsanız başarırsınız. İşin özü budur, eğer değişime açıksanız gerçek değişime de ayak uydurabilirsiniz. Örneğin iklim değişikliği gibi.

– Bu işi başarmak için ne tür bir yaklaşım olmalı?

Çalışma hayatında değil sadece, insanların yaşamında da hızlı bir değişim sürmekte. Geleceğin dünyasında insanlık yaşamında ve çalışma hayatında ne tür değişiklikler olabilecek? O yüzden öncelikle doğru soruyu sormalı ve bunun yollarını bulmalıyız.

– Posta sektöründe neler oluyor? Neler yapıyorsunuz?

2007 yılından beri Belçika Posta’da (BPost) çalışmaktayım. Tüm dünyada posta sektörünün liberalleştiğini gözlemliyoruz. Bu sebeple BPost olarak çalışma grubu kurduk, değişim nedir? İnovasyon nedir? Bunları irdeledik. Değişimi posta sektöründe yıllardır gözlemliyoruz. Değişime ayak uydurup, yeniliklere açık olmayı yapabilmeniz için enerjiniz olmalı. Sektör içerisinde mevcut pozisyonunuzu tehlikeye bile atabilirsiniz. Her zaman sinerji içerisinde olmalısınız. Bu çalışmalar 3-5 yılda bitmeyebilir. Bunu bir lego inşaatı gibi düşünün, adım adım gidilmeli. Lego inşaatı gibi doğru adım atamazsanız bütün planlamalarınız çöker. Amerika Birleşik Devletleri (ABD) bu konularda ciddi çalışmalar yapmakta. Bu çalışmalarda kesinlikle işbirliği yapmak gerekir. Çatışma değil, birbirimizin yanında olarak bu süreci inşa etmeliyiz.

– Peki buradaki gelecek projeksiyonları nasıl gerçek hayata geçirilebilir?

Tabi gelecekten bahsediyoruz ama öncelikle şimdi çalışanlara bakmak lazım. Meslekteki değişimin tüm etkenlere bakmak gerekir. Çalışanlara bunlar anlatılmalı, değişim kötü birşey değil, bunun için eğitim almaları gerekir ki değişime hazır olsunlar. Sosyal partnerlerden de destek almalıyız. Son süreçte örneğin BPost’ta iç eğitimlerimizi artırdık. Değişim ile birlikte yeni ortaya çıkan mesleklerle ilgili de eğitimler verilmelidir. 15-20 yıl önce herhangi bir değişimin farkında olmayan bir çok insan vardı, şimdi ise herkes değişimden bahsediyor, gerçekliği konuşuyor.

Biz işçileri her zaman destekleyeceğiz. Çünkü aynı gemideyiz. 15 yıldır bunu yapmaya çalışıyoruz. BPost olarak çalışma koşullarının paradigmasını değiştirmemiz gerekir. Yeni bir iletişim dili bulup tamamen yenilikçi bir çalışma ortamı yaratılmalı ve bunu da yönetim ve işçiler birlikte sosyal diyalog ile oluşturmalıyız. Biz yıllardır bu yol ile değişime ayak uydurmaya çalışıyoruz.

Tabiki burada yöneticilerin ve sendikaların önemi çok büyük, değişimden amacımızın ne olduğunu çalışan tüm kesime anlatmalıyız. Burada bütün tutumlara dikkat edilmeli, sadece yöneticiler buna karar verirse, bu sağlıklı olmaz, sendikalar, üniversiteler, kuruluşlar, danışmanlar ile iletişim kurarak ortaklaşa değişim yolları bulunmalıdır. Yani kollektif bir çalışma ile bu değişim olmalıdır. Bizim yöntemimiz işbirliğine dayanan bir program. Pandemide bu işbirliğini yapamadığımız için bazı yerlerde ciddi sorunlar yaşandı. Bu nedenle, mutlaka bu planlamalar kollektif bir şekilde çok sesli olmalı. Dolayısıyla birbirimizin rakibi olmadan, karşımızdaki değişimin hepimizin sorunu olduğu bilincinde olmalıyız.

Elbette ki posta sektörünün çeşitli bölümlerinde uzun yıllardır çalışanların bir çalışma alışkanlıkları, düzenleri ve sistemleri var. Bunun değişeceğini onlara iyi anlatıp, eğitimler verilmeli ki süre gelen çalışma şeklinin değişeceğini anlasınlar.

Mesela hızlı bir şekilde değişen dijitalleşmeyi partnerlerimize anlattık ve çalışma koşullarında ki bu dijitalleşmenin işleri nasıl değiştireceğini anlattık. Çalışanların yetkin olabilmeleri için işin değişebileceği öngörüsünü Pratik bir şekilde anlatmak gerekir. Partnerlerimiz ile birlikte çalışma grupları kurup çalışanlara bunları aktardık ve eğitimlerine devam ettik, halen eğitimler sürmektedir. Bizlerin deneyimleri ile senaryo oluşumlarımız sürmekte. Değişim için pozitif fikirler ile planlamalar yaparsanız, çözüm yollarına da daha karmaşık olmayan yollardan ulaşırsınız. Ayrıca yöneticilerin çok dikkatli olmaları gerekir. Değişim sürecinde posta sektör yöneticisi bunun farkında değilse, günlük yaşamımızda ki ve çalışma hayatınızda ki değişim zorluklarla olur. Bu yüzden bu değişim sürecinde başta da dediğim gibi her kesimle işbirliği içinde olunmalıdır.

– İş gücünün bu değişimde insan kaynakları durumu ne olacak peki?

Fransa’da hükümet bütün kamu ve özel çalışanlara dijital eğitim almaları için bir eğitim altyapısı oluşturmaya başladı bile. Bu vakit alacak bir süreç ve yapay zeka işin içinde ama en nihayetinde insanlar işyerlerinde insan görmek istiyor. (Örneğin Belçika’da bazı petrol ofislerinde hiç çalışan yok, otomasyon sistemi ile insanlar araçlarına kendileri yakıt alıyor)

Çalışanlar bu değişime nasıl adapte olacaklar? Öncelikle becerilerini geliştirmeli, kendi yaşamlarını sürdürebilmeleri için birlikte dayanışarak bunu herkes için başarabiliriz. Öncelikle bu toplum için gerekli, burada insanların mental olarak da bu hızlı değişime ayak uydurmalarını sağlamak için toplantılar yaparak, projeler üreterek, eğitimler vererek geliştirebiliriz. Tabi ki yönetimin de becerilerini geliştirmesi gerekir. Böylelikle çalışanlara en iyi mesajları iletebilsinler. Aynı çalışanlar gibi adaptasyonda onlara gerekli.

Değişim için 10 yıl sonrasının eğitimi verilen çalışanlara mesleklerini sürdüreceklerine dair güvence imkanı sunulmalıdır. Onların çalışma hayatlarında ki işleri değişebilir ama güvence çok önemli bu durumda.

15-20 yıl önce hem biz şirketler, hem de sendikalar bir değişimin olabileceği hakkında kesin tavırlı değillerdi ama şimdi görüşleri değişti. Tabiki sendikalar son yıllarda değişimin nasıl olacağı konusunda çok emek sarf ettiler, çalışmalar yaptılar.

Yuvarlak Masa-2                                     :

Avrupa Komisyonu Genişleme Departmanı (Posta Sektörü) üyesi ile röportaj, SDC görevlisi ile birlikte.

Guillaume Roty – Avrupa Komisyonu Üyesi (Genişleme Departmanı/Posta)

2030 yılında posta sektörüne perspektifiyle ilgilenerek bakmak lazım. Dijitalleşmenin nasıl olabileceği, siber güvenlik ve bu aşamada posta sektörünün sürekli ve hızlı bir biçimde değişen sektör olması, yapay zekanın bu sektörü de nasıl etkileyeceğini elbette her sektör gibi düşündük ve doğru biçimde bir plan hazırlıyabilmemiz için değişimi iyi anlamalıyız ki, bu mevzuata, hukuka ve toplumsal yaşama uygun bir şekilde hazırlayabilelim. Nelerin, hangi senaryoların karşımıza çıkacağını iyi anlamalıyız ki minimal hatalarımız olsun. Avrupa Birliği (AB) olarak mektup gönderisinin azaldığını biliyoruz ama farklı gönderiler de artmış durumda. Bu sebeple tamamlayıcı ve uyumlu projeler üretmeliyiz. Kesinlikle ortak çözümler bulmak zorundayız bu değişim hızında.

Mevzuatı değiştirmek gerektiği için bu çalışmamız (2030’da Posta Sektöründe Çalışma Dünyası) temel değişikliğe bir ön hazırlık çalışması olmuştur. Mesela geçmişte cep telefonları mevzuatı değişikliği için de ön temel senaryo çalışmaları yaptık ve buna herkesin katılım sağlamasını başardık. Posta sektöründe de bu perspektifte senaryo çalışmalarını destekledik. Gelişmesine AB olarak yardımcı olduk. Çıkarttığımız deneyimler göstermiştir ki, posta sektöründe 2030’da çalışma dünyası projesi bizim için bir ilham kaynağı oldu. Halen yapacağımız işlerin başındayız. Posta sektörünü her yönüyle hangi değişiklikler olacak senaryolarını anlamaya ve çözüm üretmeye çalışıyoruz.

AB açısından bu çalışmanın katma değeri ne oldu derseniz, burada kullandığımız senaryolarda makro yöntemler uyguladık ve mikro adımlar için temel oluşturduk. Posta sektörü için değişime neden olabilecek faktörleri elde etmeye çalışıyoruz. Bu analize istinaden danışmanlık şirketlerimizden posta sektörü için ön görüşler istiyoruz. Posta ile ilgili mevzuatı değiştirdiğimizde neler olabileceğine de bakıyoruz ve tüm bu olasılıkları da analiz ediyoruz. İstihdama etkisi ne? Ekonomiye etkisi ne olacak? Bunlar gibi bir kaç hayati faktörü daha araştırıyoruz. Mümkün olan tüm aktörlere bakıyoruz. Doğru bir yöntemle, doğru sıralamayı kurup çalıştık. O yüzden senaryolar oluşturduk. Hukuki mevzuata da bakıyoruz, posta mevzuatının değişimi için. Bu projeksiyonları çalışmamızın bir amacı da gelecekteki nihai posta mevzuatı ve hukuki kararlarımızı alırken tartışmasız ve sağlam temellere oturtmaktır.

Posta sektöründe ekonomik olarak dengeyi bulma son yıllarda zorlaştı. Avrupa Komisyonu posta mevzuatını revize ederken 2 önemli hususu gördü. Evrensel Posta Hizmetlerinin sunulabilmesi için finansman gerekli Bununla ilgili ne gibi giderler olur, bunun da yani yatırımın da araştırıp çalıştık ve şu sonucu elde ettik. Bu miktar ne kadar, onu bilmeliyiz öncelikle.

AB boyutunda baktığımızda, Avrupa’nın sonuçlarını ve elde edeceği sonuçları da ölçmeliyiz. Dünyanın farklı yerlerinde ki posta operatörlerinin işleyişine de bakmalıyız. Evrensel Posta Hizmetleri yönünden bu duruma da entegrasyon açısından bakılmalıdır.

Sendika perspektifinden bakıldığında da AB Ulaştırma Bakanı, en sonunda sendikaların genel taleplerini de ele alacaklarını söyledi. Sendikaların taleplerinin ne şekilde ele alınacağı, kamu hizmeti yükümlülüğü nasıl olacak? Bunları AB Ulaştırma Bakanlığı ve Sendikalar belirleyecek

Posta sektöründe yükümlülük ve çerçeveye baktığımızda; gönderilerin sayısı ve teslim süreleri gibi. Nasıl ilerlersek ilerleyelim gelecek senaryolar da dijitalleşme hakim olacak. Kamu hizmeti yükümlülüğü de elbette değişecek, elbette ki ortadan kalkmayacak ama revize edilecek fakat bunun etkilerine de bakmamız ve analiz etmemiz gerekir. Etki değerlendirmesi senaryosunda bunu çalışırken nasıl etki vereceğini çözemedik. Bu nedenle istihdam ve işin hacmi gibi istatistiklerin sonucu gereği tutarlı ve kapsamlı olmalıdır.

Yuvarlak Masa-3                                     :

Posta şirketleri/kurumları ve sendika temsilcileriyle “Posta sektörünün gelecekteki zorlukları” konulu yuvarlak masa toplantısı. İnsan Kaynakları Uzmanının moderatörlüğünde

Javier Esplugas Cuadrado – Deutsche Post AG Dijital Bölüm Yöneticisi

Dovile Konciene – Litvanya Posta (Lietuvos Pastas) Finans Yöneticisi

Samuël Goldberg – CNV Sendikası (Hollanda)

Seán McDonagh – CWU Sendikası (İrlanda)

– Bu durum yani 2030 yılı senaryoları farklı ülkelere nasıl yansıyacak?

Elbetteki buradaki hazırlıklardan birisi de her 2 tarafın kazanacağı süreci nasıl yaratabiliriz? Tabi aynı zamanda toplumun. Burada e-ticaret faktörü çok önemli, bunu iyi Analiz etmeliyiz, büyük bir çoğunluk internet kullanıyor, artık e-ticaret alanında faaliyet gösterenlerin sayısı arttı. Bundan ve değişimden kaynaklı da artık mektup dışında kargo/paket gönderileri çok arttı. Bu nedenlerden dolayı çalışma biçimlerimiz değişti. Tüm gönderiler için eskiden ıslak imza alınıyordu ama artık başlayan dijital değişimle birlikte internet ortamında ıslak imzaya gerek kalmadan kod ile veya karekod ile teslim işlemleri yapılıyor.

Bu değişim çalışma koşullarını ve postanelerden hizmet alan vatandaşları zorlayan etkenlerin giderek azalmasına da sebep olabilecektir. Eskiden mesela postaneye 3-4 km. yürümek gerekiyordu kırsalda. Şimdi ise postanelerde işlemler de değişim yaşayarak dijitalleşti, bununla birlikte kurallar ve çalışma biçimleri de değişmeye başladı. Gelecekte posta sektöründe kim bilir neler daha değişecek, bu yüzden geleceğe hazır olmalıyız. Temel nokta değişime artık daha hazırlıklı olmamız gerekliliğidir. Geleceği inşa etmek mümkün olmayabilir ama geleceği planlamamak felaket olabilir.

Mektup dışı gönderiler pandemiyle birlikte ve özellikle sonrasında ortalama %80 arttı. 2027 yılına kadar posta ve lojistik sektöründe kargo bazında büyük bir artış bekleniyor. Artık yaşanan değişimlerle birlikte sunduğumuz asli hizmetlerimizden birisi olan mektup gönderileri çok hızlı bir oran ile düştü. Aynı hız ile ise kargo arttı. Bu tabiki iş yükü açısından bir artış demektir. Bu zorluklarda ve artan iş yükü oranında insanları ve özellikle genç nesli bu sektöre çekmenin yolları da bulunmalıdır.

ABD’de Donald Trump’ın kazanmasını beklemiyorduk ama kazandı. İşte bu da bir değişimdir. Böylesine değişimlere de hazırlıklı olmamız gerektiğini gördük. Posta sektöründe de artık standartların yükseltilmesi gerekmektedir. Sürdürülebilirliğin çok önemli olduğunu gördük, özellikle bu yüzden posta sektöründe Evrensel Posta Hizmetleri hızla yaşanan değişim sürecinde kesinlikle risk edilmemelidir. Alıcısına ulaşmayan veya bir şekilde Kabul edilmeyip geri dönen gönderi sayısını da mutlaka azaltmalıyız. Tüm dünyada geri dönen gönderi sayısı çok fazla bu ekstra bir iş yükü ve ekstra işlem fazlalığına sebep olmaktadır.

15-20 yıl önce posta sektöründe böylesine hızlı bir değişimi öngöremezdik. Posta ofisinden, posta dağıtımına, arka ofisten, teknik ve teknolojik birime kadar her türlü iş ve işleyiş muazzam bir hızla değişti. Bunda ne yazık sendikalar da hazır olamadı. Yeni yeni sendikalar bu değişim için gelecek planlamaları yapmaktalar. Zorlukları aşabilmek için posta operatörlerinden önce sendikalar olarak, bizler değişimi planlamalıyız ki, işveren tek başına söz sahibi olmasın. Emeklilik meselesi de çalışanlar için temel zorluklarından en önemlisi olabilir değişim ile birlikte gelecek için. Bu gibi sorunlar değişimde sendikalar için başlıca problemler olabilir. Ve yine bu başlayan değişim ile birlikte mektup dışı gönderi sistemine nasıl adapte olacağız. Bunların hepsine bakmalıyız. Yeni bir posta mevzuatında çalışanı koruyan yaptırımlar için mücadele vermeliyiz ve bu sistem her geçen gün büyük bir hızla dijitalleşiyor, otomasyon artıyor. Şirketler ve sendikalar gelecek inşası için ihtiyaçları anlamaları gerekir. Dijitalleşme ve yapay zeka desteği personel sayısını azaltabileceği gibi sektöre azalan genç nüfus talebini iyice bitirecek duruma sokabilecektir.

Posta operatörlerinden önce sendikalar öngörü gösterip bu değişim hızına ayak uydurarak, işverenden önce değişim süreci hakkında projeler üretmeli, tartışmalı ve söz sahibi olmalıdır. Böylece kollektif ortaklaşılmış çalışma koşullarının belirlenmesi oluşmuş olur. Gelecekteki değişiklikler ve dönüşümler için gerekli araçları da kullanarak tüm ortaklar ile bir araya gelmeyi gerçekleştirmeliyiz. Bu yegane ve önemli bir seçeneğimiz olup, her zaman ki gibi klasik sendikal anlayışımızı artık bir kenara bırakmalıyız. Bunları gerçekleştiremezsek, bu değişim hızı sendikanın erimesine ve değişimin gerisinde kalması nedeniyle tükenmesine neden olacaktır. Yani klasik örgütlenme artık tükenmiş durumda olacaktır. Diğer sendikalar, üniversiteler, kuruluşlar, dernekler, sosyal kulüpler gibi oluşumlarla bu süreçte bir araya gelmek zorundayız. Yine, Evrensel Posta Hizmeti için alınacak kararları da, mutlaka sendikalar olarak izlemeli ve bu mevzuat değişikliklerinde de, Evrensel Posta Hizmetlerine öncelikle posta sektörünün kırsal kesim hizmetleri için desteklememiz gerekmektedir. Bu durum tüm dünya posta sektörü için hayati bir durumdur.

KONFERANSTA SENDİKAMIZIN GÖRÜŞMELERİ

Konferansın başlaması öncesi diğer Avrupalı ortaklar ile bir araya gelinmiş ve sendikal faaliyetler ile her ülkenin kendine özel durumları hakkında fikir alış verişleri yapılmıştır. Daha önceden de sendikamızın yaşadığı sorunlara vakıf olan Hollanda CNV Sendikası Temsilcisi ve aynı zamanda Hollanda PostNL Global Teslimat Çözümleri Asya/Amerika Ürün Müdürü Samuël Goldberg ile tekrardan güncel durumlar görüşülmüş ve yaşadığımız sorunların çözümü için destek talebimiz yenilenmiştir. Yine sabahtan, Posta ve Lojistik Sektörü Avrupa Komisyonu üyesi ve Fransız La Poste Direktörü aynı zamanda POSTEUROP Sözcüsü Stéphane Chevet’e de daha önceden sunduğumuz dosyanın akibeti sorularak, Türkiye’de Haber-Sen’in yaşadığı ciddi sorunlar için daha aktif rol almaları bir kez daha talep edilmiştir.

Konferans’ta verilen aralar da ise Haber-Sen’i çok iyi tanıyan her zaman yanımızda olan dostumuz UNI Post & Logistics Bölüm Başkan Vekili Dimitris Theodorakis ile uzunca bir sohbet sağlanmıştır. Verilen başka bir arada da UNI Avrupa Bölge Sekreteri Oliver Roethig ile bir araya gelinerek, sendikamızın faaliyetleri sebebiyle yaşadığı temel sorunları ayrıntılı olarak kendisine aktarılmış olup, Eylül ayında yapacağımız Genel Kurulumuza da davet edilmiştir. O tarihlerde önemli bir görevi nedeniyle katılamayacağını ancak video mesaj ile Genel Kurulumuzu selamlayacığını ifade etmiştir.

Ayrıca, Belçika (CESI Sendikası), Hırvatistan (Croatian Post Yetkilisi), İspanya (UGT Sendikası), İngiltere (Unite the Union Sendikası), Letonya (LSAB PRO Sendikası) ve Almanya (Deutsche Post AG Yöneticisi) ile Haber-Sen adına ikili görüşmeler de bulunulmuştur.

“2030’DA POSTA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMA DÜNYASI”

PROJESİNİN KATILIMCI LİSTESİ 

S.NO ADI SOYADI ÜLKE ŞİRKET/SENDİKA
1 Julia Tagwerker Avusturya Austrian Post Avusturya
2 Ann Fonteyn Belçika ACLVB/SLFP POST
3 Marianne Peeters Belçika ACOD Lojistik
4 Ines Leghler Belçika Avrupa Komisyonu Üyesi AR-GE Departmanı
5 Guillaume Roty Belçika Avrupa Komisyonu Üyesi AR-GE Departmanı
6 Maria Toader Belçika Avrupa Komisyonu Üyesi AR-GE Departmanı
7 Raluca Moraru Belçika Avrupa Komisyonu Üyesi AR-GE Departmanı
8 Botond Szebeny Belçika PostEurop
9 Antonino Scribellito Belçika PostEurop
10 Angjelo Andoni Belçika PostEurop
11 Waqas Ahsen Belçika PostEurop
12 Laetitia Bruninx Belçika PostEurop
13 Oliver Roethig Belçika UNI Europa
14 Dimitris Theodorakis Belçika UNI Europa
15 Hendrik Meerkamp Belçika CESI
16 Sarah De GHreef Belçika Yeast One
17 Marija Mostarcic Hırvatistan Hırvatistan Posta
18 Persefoni Micheaelidou Kıbrıs Kıbrıs Post
19 Sofronis Tsiartas Kıbrıs Kıbrıs Post
20 Christina Christodoulou Kıbrıs Kıbrıs Post
21 Maria Ioannou Kıbrıs PASYDY Posta Sendikası
22 Eleni Andreou Kıbrıs PASYDY Posta Sendikası
23 Panayiota Aristidou Kıbrıs PASYDY Posta Sendikası
24 Kadri Kangur Estonya Estonya PRO Sendikası
25 Jean Paul Forceville Fransa Grup La Poste
26 Margaux Meidingher Fransa Grup La Poste
27 Samia Bouzenad Fransa Grup La Poste
28 Madeleine Ferland Fransa Grup La Poste
29 Lucie Guitton Fransa Grup La Poste
30 Stéphane Chevet Fransa F3C CFDT ve Grup La Poste
31 Régis Crunchant Fransa F3C CFDT
32 Nouha Doudeche Fransa InProcess Danışmanlık
33 Letizia Nardi Fransa InProcess Danışmanlık
34 Isabelle Fleurence Fransa FOCOM Taşımacılık ve Telekom
35 Marie-Helene Chavigny Fransa Carrefour
36 Nicolas Petitjean Fransa Collectivehood Danışmanlık
37 Javier Esplugas Cuadrado Almanya Deutsche Post AG
38 Jurgen Joos Almanya Deutsche Post AG ve SDC
39 Maria Koumanioti Yunanistan Post Ela Yunanistan
40 Panagiota Dandoulaki Yunanistan Post Ela Yunanistan
41 Elaine Bermingham İrlanda An Post İrlanda
42 Seán McDonagh İrlanda CWU Sendikası
43 Cataldo Grosso İtalya Confsol Konfederasyon
44 Irena Liepina Letonya LSAB PRO Sendikası
45 Ineta Makare Letonya LSAB PRO Sendikası
46 Regina Dvarzeckyté Litvanya LCWTU Sendikası
47 Dovile Konciene Litvanya Lietuvos Pastas Litvanya
48 Inga Rinkeviciene Litvanya Lietuvos Pastas Litvanya
49 Deimante Zebrauskaite Litvanya Lietuvos Pastas Litvanya
50 Johannes Blikman Hollanda PostNL Hollanda
51 Samuël Goldberg Hollanda CNV Sendikası
52 Cathrine Ertsas Norveç Faghforbundet
53 Jose Arsenio Portekiz Sindatelco Şirketi
54 Janez Zidar Slovenya IPPSS D.O.O. Federasyon
55 Maja Duric Slovenya Post of Slovenia Slovenya
56 Jose Antonio Calles Sanches İspanya Correos İspanya
57 Alfredo Manas İspanya UGT SP Sendikası
58 Maria Del Carmen Acosta İspanya UGT SP Sendikası
59 Jens Saverstam İsveç Seko Sendikası
60 Ibrahim Damatoglu Türkiye Haber-Sen Sendikası
61 Doyle Scott İngiltere United the Union Sendikası
62 Andreas Thöni Avusturya Austrian Post Avusturya
63 Richard Köhler Avusturya GPF Sendikası
64 Irina Terzyiska Bulgaristan Posta Ve Haberleşme Sendikası
65 Eros Bernadett Macaristan Magyar Post Macaristan
66 Barbaro Francesco Costa İtalya Poste Italiane İtalya
67 Wieslawa Mazarska Polanya SL NSZZ Sendikası
68 Mario Mostarcic Hırvatistan Croatian T.U.P.W. Sendikası
69 Mario Petitto İtalya SLP-CISL Sendikası
70 Kathrin Streinzer Avusturya Austrian Post Avusturya

 

Çalışma raporumuzu bilginize sunarım.

İbrahim DAMATOĞLU

Genel Sekreter

 

Print Friendly, PDF & Email


İLİŞKİLİ YAZILAR

GAZETECİLİĞİN SORUNLARI CEMİYETLER, SENDİKALAR VE KONUNUN TARAFLARIYLA KONUŞULDU

Türkiye’de gazetecilik ciddi ve sıkıntılı bir dönemden geçmektedir. Medya sivil toplum kuruluşları, sendikalar, cemiyetler dayanışma ...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

19 − 5 =

Örnek Resim